Nye services dukker op på nettet

Selvom internettet stadig kun er på babystadiet rent tidsmæssigt, så betragter de fleste internettet som et modent medie. Det er dog langt fra opfattelsen hvis man taler med de garvede internetdrenge, som f.eks. Simon Juhl der driver forskellige prissammenligningssider.

I dag kan man lave rigtigt mange spændende ting der virker, men de virker ikke altid optimalt. På alle vores tjenester hvor vi sammenligner priser på forskellige produkter og ydelser, gør vi alt hvad vi kan for at gøre det så brugervenligt som muligt. Men jeg bilder mig ikke ind vi er i mål endnu. Der er rigtigt meget omkring brugervenlighed generelt på nettet som kan forbedres enormt. De fleste sider er opbygget på samme måde og man søger på samme måde, men er det fordi det er den bedste måde, eller er det fordi vi ikke er kreative nok?

Simon og hans folk har netop sat en nyt skib i søen der hedder mp.dk/taletidskort, hvor de har lavet en søgefunktion, der finder det billigste taletidskort i forhold til forbrug. Der skal indtastes forbrug af minutter, sms´er og datatrafik pr. måned. Når man kommer ind på sådan en side er det ikke alle der kan overskue felterne der skal udfyldes, nogen synes måske det ser forvirrende ud og forlader siden igen med det samme.

Den store udfordring er at man ikke kan tilfredsstille alle og brugervenlighed opfattes forskelligt fra person til person. Men målet for en prissammenligningsside for f.eks. taletidskort er at så mange som muligt finder servicen interessant, brugbar og brugervenlig.

Jo færre der forlader siden uden at gå til køb, jo større overskud.

Splittesting er det nye sort

En af de måder man kan teste hvad brugerne foretrækker, er ved at splitteste forskellige grafiske elementer, eller tekster på en side. Kort forklaret betyder det at man viser halvdelen af sine brugere en version, og den anden halvdel en anden version.Det kunne være den grønne købsknap, hvor teksten måske er “køb”, her kunne det tænkes at knappen skulle være større og med teksten “Køb taletidskort her”, men vi ved det ikke.

Men hvad nu hvis man kan sælge 2 % mere ved at ændre teksten, og hvad nu hvis man ændrer teksten og den faktisk sælger dårligere, uden man er klar over det?

Man kan aldrig være sikker på hvad brugerne reagerer bedst på, og derfor er man nødt til at splitteste for at se hvad der virker bedst. Forgængerne til mp.dk lavede en splittest af en knap, som kan læses her http://www.antphilosophy.com/splittesting-af-cta-knapper/ og det er interessant at så mange flere klikker videre, blot fordi teksten på knappen er anderledes.

Splittesting er interessant fordi en øget konvertering på f.eks. 5 % kan være forskellen på om man tjener penge eller ej. Det er bestemt ikke sidste gang vi har lavet splittests, selvom de tager lidt tid at sætte op.

-Fortæller Simon som sidder og arbejder på det seneste projekt som er http://internettjek.dk/billigt-internet.For det tager tid at lave den slags sider. Nogle kommissionssider gør brug af automatiserede feeds, men Simons projekter skal ofte opdateres manuelt med priser fra forskellige selskaber, men det gør til gengæld også at der er færre der har lyst til at kopiere ham.

Vi siger tak til Simon for snakken og ønsker ham held og lykke herfra.

Denne artikel er skrevet af Finewood.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *